Monday, March 12, 2018

Tanda Gula Berlebihan Dalam Badan





Bahaya Tanda-Tanda Anda Terlebih Pengambilan Gula Dalam Seharian

Ramai orang berfikir hanya pesakit kencing manis mempunyai kadar gula yang tinggi dan perlu mengawal dan berhati-hati dengan jenis makanan yang diambil.



Namun, tidaklah sebegitu. Setiap orang boleh mengalami ini dan mungkin tidak melihat bahaya yang sedang berlaku pada saraf, saluran darah, dan organ badan.

Bagi mengelakkan komplikasi, ini adalah penting untuk mengenali tanda-tanda membimbangkan dan mengambil langkah yang sesuai.

Kelaparan berterusan


Kandungan gula yang tinggi dalam darah menghalang glukosa memasuki sel-sel. Akibatnya, badan tidak menerima tenaga dan meminta makanan lagi dan lagi.

Penyebab keletihan


Kandungan gula yang tinggi dalam darah, badan tidak mampu untuk menyimpan dan menyerap glukosa dengan betul. Tenaga digunakan tidak cekap, dan sel-sel badan tidak menerima bahan api yang mereka perlukan. Semua ini membuat anda rasa letih tanpa sebab.



Kerap membuang air kecil


Jika gula darah terlalu tinggi, buah pinggang tidak boleh menyerap cecair. Oleh itu, badan cuba untuk menyamakan kepekatan glukosa dalam darah dan dalam sel-sel, melarutkan darah dengan cecair intrasel, sekali gus membawa kepekatan glukosa normal. Ini menyebabkan anda kerap membuang air kecil.

Mulut kering


Mulut kering dan dahaga yang kuat adalah jawapan kepada kehilangan cecair yang teruk. Baan dapat menilai tahap dehidrasi dan menyebabkan dahaga, menghantar isyarat berkaitan ke otak. Sudah tentu, anda tidak boleh menolak untuk minum, tetapi lebih baik jika anda memilih air atau teh tanpa gula.

Pengurangan berat badan


Dengan tahap glukosa yang tinggi, anda boleh menurunkan berat badan dalam masa yang singkat, walaupun makanan adalah kerap dan mengandungi banyak kalori. Ada beberapa sebab untuk ini:



Kehilangan cecair kerana kerap membuang air kecil membawa kepada tahap cecair yang rendah pada seluruh badan, dan menyebabkan penurunan berat badan.

Jika tahap insulin tidak mencukupi untuk metabolisma glukosa, badan akan bertukar kepada pembakaran lemak.
Satu jumlah yang besar air kencing pada tahap yang tinggi glukosa menjadikan badan menghabiskan lebih banyak kalori. Dengan cara ini, badan cuba untuk “membuang” glukosa yang berlebihan.

Penyakit berjangkit

Mungkin bayi anda akan rasa terganggu dengan penyakit ini.
Jangkitan saluran kencing (UTI) dan jangkitan yis boleh berlaku pada lelaki dan wanita. Namun lebih kerap mereka ditemui di kalangan wanita yang mempunyai paras gula yang tinggi dan kencing manis. Satu jumlah yang besar gula mewujudkan persekitaran yang baik untuk pembiakan yis dan bakteria.

Baca Juga  Tak Perlu Ke Doktor, Hanya Perlu Lakukan Ini Kutil Di Tangan Akan Hilang Tanpa Rasa Sakit!
Kulit kering


Kulit kering boleh dikaitkan dengan tahap gula tinggi pada darah untuk pelbagai sebab:

Kencing berlebihan menyebab badan dihidrasi sehingga tahap yang menyebabkan kulit mula kering.
Masalah kulit adalah tanda aterosklerosis – pengerasan dan penyempitan arteri dan pengurangan seiring peredaran darah – penyakit yang sering berlaku pada pesakit kencing manis.



Saraf yang rosak boleh mengganggu operasi normal kelenjar peluh, dan mereka memberi kesan kepada keseimbangan kulit-air.

Sukar menumpukan perhatian

Tired Man Yawning
Tahap gula tinggi menghalang glukosa memasuki sel-sel otak, sehingga otak mengalami kesukaran untuk mendapatkan tenaga. Ini menjejaskan kelajuan pemikiran dan membuat keputusan.

Penglihatan kabur


Penglihatan kabur juga hasil daripada kesan dehidrasi disebabkan oleh gula yang tinggi dalam darah – ia juga memberi kesan kepada sel-sel mata. Akibatnya, mereka berubah bentuk dan mata kehilangan keupayaan untuk memberi tumpuan betul.

Luka yang lambat sembuh


Ini berlaku disebabkan oleh kerosakan pembuluh darah akibat paras gula yang tinggi. Ini membawa kepada peredaran darah semaki nteruk, terutama pada anggota badan.

Mati pucuk


Kesukaran mengekalkan ereksi juga boleh berlaku terhadap glukosa tinggi dalam darah. Ereksi sihat memerlukan kesihatan saraf, aliran darah yang baik, dan hormon yang betul. Namun lebihan gula dalam darah boleh menjejaskan setiap sistem ini.

Cepat marah




Menurut kajian, orang dengan gula yang tinggi adalah lebih cemas, marah, dan cenderung kepada kemurungan. Otak bergantung kepada bekalan yang sama glukosa, dan melompat mendadak paras memberikan kesan negatif terhadap tugasnya. Hasilnya, suasana hati kita tiba-tiba menjadi lebih teruk.

Gula juga memberi kesan kepada penyerapan nutrien lain: kromium. Mineral ini diperlukan untuk mengekalkan tahap gula yang stabil dalam darah kerana insulin, yang membersihkan glukosa daripada darah, tidak boleh berfungsi dengan baik tanpanya.

Mudah lelah


Walaupun tidak melakukan pekerjaan yang berat. Cepat lelah juga merupakan gejala yang paling banyak dirasakan oleh penderita kadar gula tinggi atau juga penyakit diabetes sebagai turunannya. Pesakit akan menjadi lebih cepat lelah ketika melakukan aktiviti walaupun  sekadar aktiviti ringan dibandingkan dengan orang yang memiliki gula darah normal.



Dehidrasi


Gejala lainnya yang dapat dirasakan kadar gula tinggi dalam darah adalah akan dapat cepat merasakan haus dan selalu ingin minum. Hal ini kerana gula yang tinggi dalam darah akan kekurangan cecair tubuh di dalam dirinya dengan cepat. Rasa haus yang ada pada tubuhnya membuatnya ingin minum. Jika anda rasa cepat haus mungkin sebaiknya anda semak kadar gula darah anda.

Baca Juga  Cara Berkesan Merawat Batu Karang Hempedu Secara Semulajadi
Emosi yang mudah meluap


Tanda lainnya emosi mudah meluap tanpa memiliki pertimbangan sebelumnya. Emosi ini kadang dipicu tanpa alasa yang jelas. Inilah yang menjadi salah satu tanda bahawa ini sudah cukup serius. Anda harus waspada akan perkara ini kerana jika dibiarkan dapat membuat emosi anda tidak stabil dan pastinya akan membuat komunikasi anda dengan orang lain menjadi terhambat dengan adanya masalah tersebut. Untuk orang yang sudah mengalami hal ini sebaiknya segera mendapatkan pertolongan doktor.









Sering Mengalami Kesemutan


Sering mengalami kesemutan? Mungkin anda memiliki kadar gula darah yang cukup tinggi di dalam tubuh anda ketika ini. Para penderita biasanya akan merasakan semutan yang cukup kerana sistem saraf tidak bekerja seoptimal mungkin sehingga sering menimbulkan kesemutan. Kesemutan di bahagian kaki dan tangan sangat kerap terjadi.

Kesemutan itu disebabkan oleh penompokkan zat purin yang ada di dalam tubuh manusia.

Mengalami Infeksi Kulat


Penderita akan mengalami infeksi kulat pada beberapa bahagian tubuhnya. Hal ini kerana para penderita hiperglekemia atau diabetes memiliki kekebalan tubuh dan sistem metabolisma tubuh yang terganggu sehingga bakteria, virus serta kulat dengan mudah hinggap di dalam tubuh. Bagi wanita juga akan lebih sering mengalami keputihan yang tidak sihat kerana adanya bakteria candida.

Warna Kulit Berubah


Orang yang memiliki kadar gula darah tinggi di dalam tubuhnya akan merasakan adanya perubahan warna kulit. Perubahan yang terjadi memang tidak langsung dapat dilihat namun secara lambat. Perubahan warna kulit ini juga kerap kali diikuti dengan tanda bintik atau flek hitam yang muncul di bahagian leher.

Munculnya bintik hitam ini kerana hormon insulin sudah tidak diproduksi lagi di dalam tubuh sehingga membuat pigmen kulit menjadi rosak dan akhirnya hitam.

Cepat Mengantuk


Awas jika anda atau taulan anda mudah merasakan mengantuk kerana boleh jadi anda atau teman anda memiliki kadar gula darah yang tinggi di dalam tubuh. Kurangnya oksigen ke dalam kepala menjadikan anda akan menjadi cepat mengantuk.



Sering Pengsan


Jika anda kerap pengsan mungkin ada beberapa jenis penyakit yang dialaminya salah satunya adalah kadar gula di dalam darah. Penyebab pengsan yang lainnya adalah tekanan darah tinggi dan juga tekanan dara rendah.

Baca Juga  Tidak Perlu Ambil Makanan Tambahan Jika Anda Sudah Sihat
Cara Pencegahan Gula Darah Tinggi
Bagi yang mempunyai beberapa tanda dari ciri-ciri gula darah tinggi yang sudah dipaparkan di atas, sebaiknya segera melakukan pemeriksaan ke doktor untuk mendapatkan diagnosis yang tepat. Diagnosis yang betul diperlukan untuk mengambil langkah rawatan yang sesuai juga.

Rawatan penyakit gula darah tinggi ini sebenarnya disesuaikan dengan tingkat keparahan penyakit yang telah dimiliki oleh para pesakit itu sendiri.

Untuk mengelakkan penampilan penyakit gula darah tinggi boleh dilakukan dengan melakukan beberapa langkah berjaga-jaga, seperti berikut:

Bersukan


Jika sesiapa mengatakan bahawa senaman sangat penting diperlukan oleh tubuh maka kenyataan itu benar. Orang yang lebih kuat untuk mempunyai tahap gula dalam darah adalah mereka yang mempunyai berat lemak. Jadi bersenamlah boleh untuk membuat berat badan menjadi lebih ideal dan menjadikan tubuh menjadi lebih sihat dan sesuai.



Menetapkan diet


Ada beberapa jenis tabiat yang boleh membuat anda mengalami kadar gula darah tinggi yang berkaitan dengan makanan. Misalnya kebiasaan mengambil makanan manis yang banyak kalori, makanan ringan, makanan berlemak dan makanan yang dibakar.

Inilah yang tidak boleh dilakukan. Selaraskan diet pemakanan dengan kriteria untuk makanan yang sihat, terutama melipatgandakan penggunaan sayur-sayuran dan buah-buahan. Pada orang yang mempunyai gula darah tinggi juga akan dinasihatkan untuk tidak memakan nasi putih dan gula dengan sembarangan.

Mengawal tahap gula secara rutin


Kawal kadar gula anda dengan kerap untuk tindakan pencegahan dari usia dini. Sekiranya anda mempunyai paras gula tinggi, anda boleh melakukan pelbagai langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan kadar gula. Elakkan makanan dan minuman yang mengandungi pemanis buatan kerana tidak baik untuk badan.

Itu sahaja maklumat tentang ciri-ciri gula darah tinggi dan bagaimana untuk mengatasinya. Jangan sampai anda lepaskan kenikmatan kerana penyakit ini, jika dibiarkan akan menjadi penyakit yang lebih serius seperti penyakit kencing manis kronik. Ingat diabetes ini boleh menyebabkan kematian.

Semoga menambah pengetahuan buat anda dan semoga anda menjadi lebih bijak lagi dalam pelbagai perkara yang boleh menjadi penyebab timbulnya penyakit gula darah tinggi ini.

Ingat, pencegahan itu akan sentiasa lebih baik daripada mengubati. Sakit adalah mahal, oleh itu diharapkan kita tidak membayar harga mahal hanya untuk penyakitnya. Terima kasih.

Sumber: Cerita Viral Hub , Halosehat

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...